به گزارش روابط عمومي بيمارستان چشم آفتاب ، گلوکوم یا آب سیاه گروهی از بیماری‌های چشمی است که از طریق آسیب به عصب بینایی باعث از دست دادن بینایی می‌شود. این بیماری دومین عامل اصلی نابینایی است.

میوه‌ها و سبزیجات منابع خوبی از ویتامین‌های A و C و همچنین آنتی اکسیدان های لوتئین و زآگزانتین هستند. این ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌ها می‌توانند در برابر فشار اکسایشی مرتبط با آسیب به عصب بینایی و سایر بافت‌های چشم در گلوکوم نقش محافظتی داشته باشند.

مطالعه‌ای که شامل ۵۸۴ زن بود نشان داد کسانی که روزانه سه وعده یا بیشتر میوه یا آبمیوه مصرف می‌کردند، ۷۹ درصد کمتر از کسانی که کمتر از یک وعده میوه یا آبمیوه می‌نوشیدند، در معرض ابتلاء به گلوکوم بودند.
سبزیجات پهن برگ یکی از آن سبزیجاتی هستند که باید روی آن تمرکز کنید. به گفته این محققان، تحقیقات ارتباطی بین مصرف کلم پیچ و اسفناج و کاهش خطر ابتلاء به گلوکوم نشان می‌دهد. خوردن این گروه از سبزی‌ها با کاهش میزان التهاب، سرطان، بیماری‌های قلبی و حتی اختلالات چشمی دژنراسیون ماکولا نیز مرتبط است.

مغزیجات آجیلی و دانه‌ها منابع خوبی از ویتامین E هستند که برای سالم نگه داشتن سلول‌ها و محافظت از آنها در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد که می‌توانند به بافت‌های محافظ شبکیه آسیب برسانند، مهم هستند.

همچنین ماهی‌ها، به‌ویژه ماهی سالمون، تن، ساردین و هالیبوت، دارای میزان بالایی از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند که فشار چشم مرتبط با گلوکوم را کاهش می‌دهند.

بعلاوه مطالعه‌ای در مجله چشم پزشکی بریتانیا نشان داد افرادی که حداقل یک فنجان چای داغ در روز می‌نوشند در مقایسه با افرادی که چای مصرف نمی‌کردند ۷۴ درصد کمتر در معرض خطر گلوکوم بودند.

محققان همچنین مصرف شکلات، موز، آووکادو، دانه کدو تنبل و لوبیا سیاه را به خاطر فواید سلامتی شأن برای چشم پیشنهاد می‌کنند.

افرادی که در حال حاضر مبتلا به گلوکوم هستند باید از غذاهایی که در ابتلاء به سندرم متابولیک، چاقی، مشکلات فشار خون و دیابت نقش دارند اجتناب کنند. رژیم غذایی که به حفظ فشار خون و قند خون طبیعی کمک می‌کند به کاهش خطر ابتلاء به گلوکوم نیز کمک می‌کند.

مصرف کالری سالم و محدود کردن کربوهیدرات‌ها نیز ممکن است فوایدی برای چشم داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست