دكتر صمدي، ضمن اشاره به علل اصلی خشکی چشم بعد از بیدار شدن از خواب، در ارتباط با راه های درمان این عارضه توضیحاتی ارائه داد.
دکتر سید محمد حسن صمدی متخصص و جراح چشم با اعلام این خبر گفت : خشکی چشم یک بیماری مولتی فاکتوریال است که باعث ایجاد علائم ناراحتی ،اختلال دید،ناپایداری اشک و احتمال آسیب به سطح چشم میشود‌ .
وی ادامه داد :  شروع خشکی چشم با افزایش سن بیشتر میشود و ۱۰ درصد افراد  بین۳۰ تا ۶۰ سال و ۱۵ درصد بالغین بزرگ تر از ۶۵ سال را درگیر می کند .
صمدی اظهار داشت : خشکی چشم تفاوت شیوع نژادی ندارد ولی در زنان شایع تر است و علل خشکی چشم به دو دسته تقسیم میشود .
۱. اختلال غده اشکی که باعث کاهش تولید اشک میشود
۲. ناپایداری لایه اشکی و تبخیر بیشتر اشک از سطح چشم ، علل ناپایداری لایه اشک شامل آلرژی،استفاده از لنز تماسی ،دیابت،سیگار،استفاده طولانی از فیلم دیدن، عادت به کم پلک زدن ،مصرف داروهایی مثل انتی هیستامین ،داروهای قلبی ،داروهای اعصاب و روان از علل دیگر خشکی چشم است.

اين متخصص و جراح چشم بيمارستان چشم آفتاب همچنین عنوان کرد :رطوبت محیط و محیط شغلی هم در خشکی چشم موثر است.
این متخصص و جراح چشم گفت : بیماران مبتلا به بیماری غده اشکی اغلب از احساس سوزش و خشکی چشم و فوتوفوبیا(ترس از نور) و تاری دید شکایت می کنند و علائم عمدتا در انتهای روز به علت استفاده طولانی مدت از چشم ها (مثل کاهش سرعت پلک زدن در موقع استفاده از کامپیوتر ) یا مواجهه با شرایط محیطی نامناسب (مثل سطح اندک رطوبت ناشی از  air conditioning ) تشدید می یابد .
صمدی ادامه داد : خشکی چشم به علت تبخیر و ناپایداری اشک که بیشتر به علت اختلال غدد میبوبین پلک است  ایجاد میشود و
با سوزش ،احساس جسم خارجی ،قرمزی پلک و ملتحمه وتاری دید که در صبح ها بدتر است دیده میشود.
وی درمان خشکی چشم را قطع سیگار، بهبود محیط زندگی، تغییر دادن یا قطع کردن  داروهای مقصر یا قطره هایی که بیمار استفاده می کند.
عنوان کرد و گفت: استفاده از اشک مصنوعی ترجیحا بدون مواد نگهدارنده، استفاده کوتاه مدت قطره های کورتون دار، قطره سیکلوسپورین  و مکمل های امگا ۳ می باشد که بسته به شدت بیماری تجویز میشود‌.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست