رئیس و مدیرعامل بیمارستان چشم آفتاب، در ارتباط با وضعیت افراد کم بینا و نابینا، نکاتی را توضیح داد.

به گزارش روابط عمومي بيمارستان چشم آفتاب ، دکتر محمود جباروند، به بهانه روز جهانی عصای سفید، گفت: کسانی که دید ۲۰/۲۰۰ یعنی دید کمتر از یک دهم دارند از نظر پزشکی و آکادمیک، کم بینا یا نابینا محسوب می‌شوند. اما، افرادی هستند که دید آنها در حد درک نور و تشخیص سایه‌ها است، که علل خاصی دارد.

وی با اشاره به روش درمان افرادی که دچار کم بینایی هستند، افزود: غیر از بیمارانی که به علت عصب بینایی و مادرزادی مشکل دارند و کلاً سیستم بینایی آنها شکل نگرفته و رشد پیدا نکرده، در حال حاضر تنها راه ژن درمانی است که در دنیا در حال مطالعه است.

جباروند ادامه داد: بعضی بیماران کم بینا هستند و این کم بینایی بایستی حتماً معاینه شود تا علت آن مشخص شود.

وی افزود: در صورتی که این کم بینایی مربوط به بیماری‌های قرنیه، بیماری‌های لنز و بیماری‌های شبکیه باشد، بایستی آنها را تفکیک کرد. زیرا، بعضی از اینها قابل درمان است و فرد می‌تواند بینایی خودش را به دست بیاورد.

جباروند با اشاره به پیشرفت علم چشم پزشکی و رشد و تکثیر سلول‌های بنیادی در همه زمینه‌های بافت‌های چشمی، گفت: با توجه به وسایلی که در چشم کار گذاشته می‌شود تا سلول‌های بینایی را تحریک کنند و مغز بتواند این تحریک‌ها را آنالیز کند و به صورت پیام‌های بینایی به بیمار بدهد.

وی افزود: به اعتقاد من بهتر است تمام بیمارانی که نابینا و کم بینا هستند به مراکز چشم پزشکی مراجعه کنند و برای آنها پرونده تشکیل شود و در صورتی که عیب نابینایی و کم بینایی آنها مربوط به سگمان قدامی (قرنیه و لنز) باشد، همه اینها قابل درمان است.

رئيس انجمن چشم پزشكي ايران ادامه داد: با تجهیزات به روز می‌توان اینها را درمان کرد اما افرادی که ریشه کم بینایی و نابینایی آنها در عصب است یا لایه‌های رتین است بایستی بررسی شوند. بعضی از آنها را می‌شود درمان کرد و بعضی از آنها بایستی پرونده تشکیل دهند و در انتظار پیشرفت‌های چشم پزشکی باشند و اگر در آینده اتفاقی افتاد، آنها را درمان کرد.

وی افزود: به اعتقاد من هیچ انسان نابینا و کم بینایی نباید امیدش را از دست بدهد و اینکه علم چشم پزشکی در حال رشد و تغییرات خیلی خوب و مدرن است که بشود به اینها کمک کرد تا بتوانند دوباره دنیا را ببیند و از آن لذت ببرند.

جباروند گفت: تمامی محققین چشم پزشکی، دانشمندان و مخترعین، برای درمان کم بینایی و نایینایی بیماران دست از تلاش بر نمی دارند، به طوری که در سال‌های اخیر اقدامات خوبی انجام شده و باعث گردیده خیلی از بیماران از نابینایی و کم بینایی نجات پیدا کنند و عصای سفید را کنار بگذارند.

2 دیدگاه. Leave new

  • با سلام
    ممنون از اطلاعات کلی درمورد کم بینایی و نابینایی به اشتراک گذاشتین
    در خصوص این مطلب که گفتین
    یک امید جدیدی آقای ((ایلان ماسک)) مدیر عامل اسپس اکس به کل جهان داد یک چیپ مغزی طراحی کرده اند
    که آن عزیزانی که نابینایی مادر زادی هستن میتوانند مثل افراد عادی دید داشته باشند

    پاسخ
    • خانم محمدعلی روابط عمومی بیمارستان آفتاب
      اردیبهشت 23, 1402 15:10

      سلام ممنون از اينكه اطلاعاتتونو با ما به اشتراك گذاشتين و اين توجه و دقت شما را ميرسونه به اميد اينكه بتوانيم با جديدترين روش هاي درماني هيج نابينايي در كشور و جهان نداشته باشيم

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست