به گزارش روابط عمومي بيمارستان چشم آفتاب ،آب مروارید یکی از شایع‌ترین بیماری‌های چشم محسوب می‌شود که برخلاف تصور عموم که باور دارند تنها افراد مسن دچار این عارضه می‌شوند باید اذعان داشت که تمامی گروه‌های سنی از جمله کودکان، جوانان و میانسالان نیز در معرض ابتلاء به آب مروارید هستند. حتی نوزادان هم گاه در بدو تولد آب مروارید دارند که در صورت تشخیص داده نشدن و درمان نشدن می‌تواند برای همیشه باعث تنبلی چشم شود.

آب مروارید شایع‌ترین علت کاهش قدرت بینایی در افراد بالای 40 سال است . آب مروارید طی یک جراحی از کپسول عدسی چشم جدا می‌شود. عدسی چشم در اکثر موارد با یک پروتز لنز داخل چشمی (IOL) جایگزین می‌شود. اگر امکان استفاده از لنز داخل چشمی وجود نداشته باشد، بیمار برای جبران نداشتن عدسی چشم باید از لنز معمولی یا عینک استفاده کند.

عواملي كه باعث ابتلا به آب مرواريد مي شود شامل ؛سابقه خانوادگی ابتلاء به آب مروارید، بیماری قند و دیابت، ضربه به چشم، مصرف طولانی داروی کورتن، قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور آفتاب، سابقه جراحی چشم و البته افزایش سن هستند . درواقع آب مروارید زمانی رخ می‌دهد که لنز داخل چشم انسان‌ها که مثل منشور وظیفه فوکوس کردن نور روی شبکیه را دارد به دلایلی دچار تغییراتی در پروتئین‌های تشکیل دهنده خود شده و در نتیجه کدر می‌شود این کدورت که نور را به خوبی از خود عبور نمی‌دهد باعث تاری دید می‌شود.

 آب مروارید برعکس آب سیاه  تا مراحل آخر بی علامت است و در همان مراحل ابتدایی ،خود را به شکل تاری نشان می‌دهد که البته چون انسان با دو چشم به محیط پیرامون خود نگاه می‌کند اغلب به دلیل کم دقتی این عارضه با تأخیر شناسایی می‌شود.

برخی موارد آب مروارید ارثی است ولی علت اصلی آن افزایش سن است که باعث می‌شود همه افراد در معرض ابتلاء به آن باشند، به همین دلیل پیشنهاد می‌شود افراد سالخورده به صورت دوره‌ای هر 6 ماه يكبار معاینات چشم را انجام دهند.

برای گرفتن نوبت جهت معاينه با شماره تلفن 1421 تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست